70 år i tjeneste

PIONEREN
Han var pioner og bedriftseier. Men først og fremst huskes Herman Sjøgren som en jovial arbeidskar.
23. mai 1946 startet Herman opp selskapet H. Sjøgren & Sønner. Herman var hammerfesting, men navnet han bar var verken fra Hammerfest eller Norge. Slekten kommer fra Kalix i Norbotten i Sverige. Hermans stamfar, Nils Sjøgren, dro fra Tornedalen og søkte til kobbergruvene i Kåfjord i Alta. I 1834 dro Nils til Hammerfest, men døde bare fire år etter. Men Sjøgren-slekta var kommet til Hammerfest for å bli.
Herman Sjøgren ble født i 1912. Oppveksten var hos besteforeldrene. Der var det mer kjærlighet enn gods og gull. Økonomien satte en stopper for videre skolegang etter folkeskolen. Herman måtte ut i jobb. Først som heskekusk og lossearbeider.
Starten på H. Sjøgren & Sønner er bedriftshistorie. Da bedriften feiret sine 50 år i transportbransjen, ga de ut eget bilag. Her siteres tidligere banksjef Per S. Eriksen i daværende Hammerfest Sparekasse.
– Herman Sjøgren var en forsiktig strateg, åpen, ærlig og jovial. Jeg betraktet ham som en av mine beste venner. Det er kanskje ikke fra jobben min i banken jeg husker ham best. Før det arbeidet jeg i Husbanken, som hadde kontor i Idrettsveien. Herman og hans Opel Blitz var et fast innslag i gatebildet. På kjøring om dagen og reparasjoner på ettermiddag og kveldstid. Herman og kona Magda var det jeg vil kalle slitere. Han drev sine lastebiler, hun vasket i Privatbanken. Da de var kommet såpass ovenpå at de kunne ha nytt fruktene av sitt arbeid, døde Magda. De fikk aldri den tiden sammen som de hadde fortjent. De oppdro sine to gutter, Gunnar og Tore, til staskarer som har drevet bedriften videre på solid grunn. Ånden fra Herman og Magda lever videre, sa tidligere banksjef Per S. Eriksen for 20 år siden.
Eriksen beskriver Herman Sjøgren med evner til å gjøre alle som kom i hans vei til sine venner.
– Meg bekjent hadde ikke Herman en eneste uvenn. Og det er godt gjort når man driver næringsvirksomhet i en etter lokale forhold stor skala, sa Per S. Eriksen.
I 1978 døde Herman av kreft og etterlot seg filosofien: Følg med i utviklingen, men hold fast på det som er stabilt.
Kilde: Jubileumsavisa 50 år.
Han var pioner og bedriftseier. Men først og fremst huskes Herman Sjøgren som en jovial arbeidskar.
23. mai 1946 startet Herman opp selskapet H. Sjøgren & Sønner. Herman var hammerfesting, men navnet han bar var verken fra Hammerfest eller Norge. Slekten kommer fra Kalix i Norbotten i Sverige. Hermans stamfar, Nils Sjøgren, dro fra Tornedalen og søkte til kobbergruvene i Kåfjord i Alta. I 1834 dro Nils til Hammerfest, men døde bare fire år etter. Men Sjøgren-slekta var kommet til Hammerfest for å bli.
Herman Sjøgren ble født i 1912. Oppveksten var hos besteforeldrene. Der var det mer kjærlighet enn gods og gull. Økonomien satte en stopper for videre skolegang etter folkeskolen. Herman måtte ut i jobb. Først som heskekusk og lossearbeider.
Starten på H. Sjøgren & Sønner er bedriftshistorie. Da bedriften feiret sine 50 år i transportbransjen, ga de ut eget bilag. Her siteres tidligere banksjef Per S. Eriksen i daværende Hammerfest Sparekasse.
– Herman Sjøgren var en forsiktig strateg, åpen, ærlig og jovial. Jeg betraktet ham som en av mine beste venner. Det er kanskje ikke fra jobben min i banken jeg husker ham best. Før det arbeidet jeg i Husbanken, som hadde kontor i Idrettsveien. Herman og hans Opel Blitz var et fast innslag i gatebildet. På kjøring om dagen og reparasjoner på ettermiddag og kveldstid. Herman og kona Magda var det jeg vil kalle slitere. Han drev sine lastebiler, hun vasket i Privatbanken. Da de var kommet såpass ovenpå at de kunne ha nytt fruktene av sitt arbeid, døde Magda. De fikk aldri den tiden sammen som de hadde fortjent. De oppdro sine to gutter, Gunnar og Tore, til staskarer som har drevet bedriften videre på solid grunn. Ånden fra Herman og Magda lever videre, sa tidligere banksjef Per S. Eriksen for 20 år siden.
Eriksen beskriver Herman Sjøgren med evner til å gjøre alle som kom i hans vei til sine venner.
– Meg bekjent hadde ikke Herman en eneste uvenn. Og det er godt gjort når man driver næringsvirksomhet i en etter lokale forhold stor skala, sa Per S. Eriksen.
I 1978 døde Herman av kreft og etterlot seg filosofien: Følg med i utviklingen, men hold fast på det som er stabilt.
Kilde: Jubileumsavisa 50 år.

JUBILEUMSBILEN
Denne gamle lastebilen skal være et symbol på 70 år i transportbransjen.
Det er med stolthet Bård Sjøgren viser fram Volvo N84 fra 1971. Bilen fant Sjøgren på hjemstedet til hans mor som er Kviby.
– Vi fikk kjøpt bilen av en entreprenør i Alta. Det var under et slektstreff i Kviby jeg fikk øye på bilen. Bilen er klargjort til jubileet og skal være vårt ansikt utad, sier Bård Sjøgren.
Pensjonistene Tom Rønquist og Bjørn Otto Kopowski har stått for restaureringen av jubileumsbilen. Målet har hele tiden vært og bli ferdig til 17. mai. Og gutta leverte. Med kyndig hender framstår bilen blank og fin.
– Jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet, sier Bård Sjøgren.
Kilde: Jubileumsavisa 70 år.
Denne gamle lastebilen skal være et symbol på 70 år i transportbransjen.
Det er med stolthet Bård Sjøgren viser fram Volvo N84 fra 1971. Bilen fant Sjøgren på hjemstedet til hans mor som er Kviby.
– Vi fikk kjøpt bilen av en entreprenør i Alta. Det var under et slektstreff i Kviby jeg fikk øye på bilen. Bilen er klargjort til jubileet og skal være vårt ansikt utad, sier Bård Sjøgren.
Pensjonistene Tom Rønquist og Bjørn Otto Kopowski har stått for restaureringen av jubileumsbilen. Målet har hele tiden vært og bli ferdig til 17. mai. Og gutta leverte. Med kyndig hender framstår bilen blank og fin.
– Jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet, sier Bård Sjøgren.
Kilde: Jubileumsavisa 70 år.